IFK Malmö Fotbollsklubbs verksamhetsplan för 2020
2020-04-17 09:38

Här kommer IFK Malmö Fotbollsklubbs verksamhetsplan för 2020.

Allmänt

Föreningen ska sträva efter att minst bibehålla antalet aktiva samt att utveckla verksamheten på sådant sätt att den är relevant för spelarna oavsett hur långt dessa kommit i sin utveckling. En satsning på fotbollsaktiviteter utan tävlingsverksamhet ska också initieras.

Verksamhet

Vi kommer att ha cirka tio lag i seriespel under året, för närvarande är dessa fördelade på åtta åldersgrupper. Vi kommer också att anordna en fotbollsskola som rekryteringsbas till vilken vi bjuder in fem- och sexåringar. Vi strävar även efter att ha med flickor i verksamheten.

Lagen kommer att deltaga i cuper såväl inomhus som utomhus samt serier utomhus. Utomhusverksamheten kommer till största delen att bedrivas på Stadionområdet. En del matcher under denna period kommer att spelas på Kroksbäcks IP.

Vi kommer att ha ökat fokus på ledarutbildning så att våra ledare står väl rustade inför kommande uppdrag.

Vi ska sträva efter att ha fotbollsaktiviteter utan tävlingsinslag, som komplement till vår tävlingsverksamhet. Målet ska vara att alla mellan 5 och 75 år ska kunna träna och spela fotboll i IFK Malmö.

Vi fortsätter med “Fri lek åt alla”, vilket innebär gratis fotboll för barn 5-15 år där samarbetspartners står för medlemsavgiften (400 kronor per barn) och för det erhåller barnen/ungdomarna en IFK Malmö-träningsoverall.

Vi fortsätter också med matkasseverksamheten i samarbete med Skåne Stadsmission och fem ICA-butiker i och omkring Malmö. Vi är övertygade om att detta bidrar till ett bättre Malmö samt att det ekonomiska överskottet ska hjälpa IFK Malmö med att riva alla ekonomiska hinder för barn och ungdomar som vill vara delaktiga i klubben.

Utveckling

Vårt mål är att skapa en verksamhet som är attraktiv och förknippas med IFK Malmö.

Vi kommer att arbeta direkt gentemot företag för att få dem att inse dels potentialen i att vi är många medlemmar och supportrar, dels den goodwill de kan få via samarbete med oss.

Vi ska sträva efter en öppenhet och stor delaktighet från våra medlemmar. Möten, utskick och olika aktiviteter som involverar våra medlemmar ska stå i fokus under året.

Ett arbete med att definiera klubbens värdegrund och vision kommer att göras under året.

Organisation

Vi har de senaste åren utvecklat en ny organisation som kan möta de krav som föräldrar, spelare och medlemmar ställer på föreningen. En av förändringarna är att kommittéer med olika ansvarsområden, vilka är kopplade till styrelsen, tar ansvar för planering och genomförande av verksamhet.

Vårt mål är att skapa en tjänst på kansliet, helst på heltid men åtminstone minst halvtid, för behovet finns i en klubb av IFK Malmös storlek och verksamhetsomfattning. Vi har visserligen många som med stora arbetsinsatser hjälper till men styrelsen är fullt medveten om att vi tär på personresurserna på detta vis och att ekonomiskt utrymme bör skapas för att få till bemanningen av kansliet av anställd.

Ekonomi

IFK Malmö har en alltmer stabil ekonomi. Vi ska vinnlägga oss om att inte ta beslut som är i strid med våra grundtankar och som skulle kunna påverka ekonomin på ett sätt som inte är hållbart på lång sikt. Vi ska se till att föreningen mår bra rent ekonomiskt och se till så att vi kan finansiera de olika verksamheter som vi bedriver.

Vi ska på olika vis göra varumärket IFK Malmö attraktivt och på så sätt få fler att vilja förknippas med oss.

Sammanfattning

Målsättningen är att vi ska kunna arbeta med våra huvudfrågor under stor delaktighet från våra medlemmar. Vi ska få dels våra medlemmar, dels fotbollsintresserade i Malmö att förstå det långsiktiga arbete som finns och försöka skapa en förståelse för helheten IFK Malmö.

Kan vi tillsammans arbeta i positiv anda för att nå detta, har vi skapat förutsättningar att vara en bra klubb både storleks- och kvalitetsmässigt.

Styrelsen för IFK Malmö Fotbollsklubb

Veckobrev v 23 2023-06-15 16:01